lauantai 20. marraskuuta 2010

Kotimatka

Vauva-agentti on palannut takaisin Suomeen, missä päästiin heti talven makuun. Kotimatka oli pitkä. Takapuolta puudutettiin lentokoneen penkissä ja kentillä parikymmentä tuntia, mutta reipas vauva-agentti jaksoi hienosti nukkua, syödä ja myös aika paljon riekkua äitin ja iskän sylissä silloin kun ei väsyttänyt. Lento San Franciscosta Frankfurtiin kesti 10,5 tuntia ja se oli ajoitettu optimaalisesti niin, että vauva-agentti nukkui sikeästi yöuniaan lennon aikana. Lento Helsinkiin olikin ihan lastenleikkiä kun se kesti vain pari tuntia.

Äitiä ja iskää hämmästytti suuresti lentoyhtiöiden kovasti toisistaan poikkeavat ohjeistukset vauvan kanssa matkustamisesta. Tällä kertaa lennettiin Lufthansalla, missä jo yhden lentoyhtiön sisällä oli jokaisella lennolla ihan omat käytäntönsä siitä, miten vauvan pitää istua nousu- ja laskuvaiheessa. Yhdellä lennolla neuvottiin, että istuimen pitää olla ehdottomasti kasvot menosuuntaan, toisella taas selkä piti olla menosuuntaan ja viimeisellä lennolla vauvan piti istua vanhemman sylissä nousun ja laskun ajan. Tätä kuulemma pidetään nykyisin turvallisimpana vaihtoehtona. Lufthansalla ei myöskään ollut vauvalle erikseen pelastusliivejä, mikä taas aikaisemmin testatuilla lentoyhtiöillä on ollut käytäntönä. No, vauva-agentti sai kuitenkin muistoksi pienen avaimenperän, joka takavarikoitiin vanhempien toimesta samantien tukehtumisriskin takia. Lufthansa ei muutenkaan saanut ihan täysiä pisteitä, mutta ei siitä nyt sen enempää.

Vauva-agentti on tottunut lentomatkustaja, mutta onnistunut lentomatka vaatii suunnitelmallisuutta myös vanhemmilta.
1. Lennon ajankohta. Kannattaa ajoittaa lento niin, että vauva todennäköisimmin nukkuu ison osan lennosta. Vauvan viihdyttäminen monen tunnin ajan sylissä pitäen on kohtalaisen rankkaa.
2. Turvakaukalo. Jos lentoa ei ole buukattu täyteen, vauvalle saa hyvällä tuurilla oman paikan. Turvakaukalossa nukkuminen, syöminen ja leikkiminenkin on paljon kivuttomampaa kuin vanhemman sylissä. Myös perillä kaukalo voi olla ihan kiva juttu esim. taksissa.
3. Hyvin organisoitu hoitolaukku. Ja siellä tietysti riittävästi ruokaa, vaippoja, harsoja, leluja, tutteja, lusikoita, kosteuspyyhkeitä, vaihtovaatteita, maitoa, tuttipulloja yms. yms. Lentokoneessa kannatta muuten vähän ennakoida sitä, milloin vauvelille iskee nälkä. Ruoka lämmitetään kuumalla vedellä ja sehän tietysti ottaa oman aikansa.
4. Lelut. Lelujen kannattaa olla sellaisia etteivät ne heti pudottuaan vieri penkin alle. Kaikkia leluja ei myöskään kannata levittää vauvan eteen heti vaan kannattaa pitää muutama spesiaalihyvä lelu varalla tiukkoja tilanteita varten. Ehkä kannattaa jopa hankkia ihan uusi lelu, joka tarjoaa uutta tutkittavaa.
5. Vauvakortti. Aina kannattaa vedota siihen, että meillä kun on tämä vauva. Suurin osa ymmärtää yskän jo tässä vaiheessa.

Vauva-agentti vietti hienot (ja valitettavasti pian unohdetut) kolme kuukautta Kaliforniassa, mutta on silti kovin iloinen Suomeen paluusta ja siitä, että tapaa pian kaikki ystävät ja sukulaiset. Eikä talvikaan ole ihan mahdoton ajatus auringon lämpöön tottuneelle vauva-agentille, koska seuraavaksi hankitaan pulkka, odotellaan joulua ja opitaan taas paljon uusia juttuja. Niin ja tietysti haetaan kisut kotiin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti